Csoportos motorozás szabályai

Csoportos motorozás szabályai

Csoportos motorozásról akkor beszélünk, ha kettőnél több motoros gurul együtt.

1. Résztvevők

  • túravezető a túra levezetője, akit követni kell.
  • záró motoros ő halad a menet végén.
  • csapata túravezető és a záró motor között haladó többi motoros.

2. A csapat

A legtöbben, legtöbbször ebben a kategóriába nevezünk be. Nem csak a túravezetőnek és a záró motorosnak vannak kötelességei egy túra során, hanem a csapat minden egyes tagjára vonatkozik néhány betartandó szabály. Aki ezeket nem képes magáévá tenni, az ne jelentkezzen nagy csoportos túrákra, mert nem fogja élvezni, esetleg mások élményét is elrontja.

3. A túra előtt

1.Mindig a képességednek és igényednek megfelelő túrára jelentkezz, és olvasd el rendesen a túra leírását!
2.Érkezz időben és teli tankkal a találkahelyre.
3.Motorod legyen „túrakész”: szerviz rendben, lánc olajozva, felelőség biztosítás, érvényes eü csomag.
4.Ha a túravezető közétette az útvonalat, nagyjából legyen a fejben, ha nem is az egész, de legalább a pihenő pontok.
5.Öltözz a várható időjárásnak megfelelően.
6.Ha valami az eligazításon nem világos inkább kérdezd meg a túravezetőtől.

4. A Túra közben

1.Szigorúan zip-zár alakzatban közlekedünk. Csak akkor fejlődünk fel oszlopba, ha szerpentinen haladunk. Tehát alap esetben nem vágjuk le a kanyarokat és nem vágunk be a másik elé, tartjuk a sávban a helyünket! (Zip-Zár alakzat: a vezető motoros a saját sávunkban a felező vonal mellett halad, a következő tőle jobbra lemaradva a sáv jobb felébe helyezkedik. A harmadik az első nyomvonalán megfelelő követési távolságot tartva, a negyedik a második nyomvonalán, és így tovább…)
2.Mindig akkora követési távolságot tartsunk, hogy az előttünk lévő hirtelen fékezésekor is meg tudjunk mögötte állni. Tehát minél nagyobb a csapat sebessége, annál nagyobb a követési távolság. A túl nagy hézag is zavaró lehet, ne maradjunk le az előttünk haladótól. Fontos, hogy a csapat egységet alkosson, indok nélkül ne húzódjunk szét.
3.Ne menj be az előtted haladó mellé. Mindig legyél jól látható a visszapillantó tükrében.
4.A csoporton belüli helyezkedés nagyon fontos. A túravezető mögé közvetlenül a nem annyira gyakorlott motorosok, a „lazább” tempót kedvelők kisebb teljesítményű gépek, a menet végére pedig a nagyobb teljesítményű motorok, a tapasztaltabb, tempósabb haladást kedvelők helyezkedjenek. Így elkerülhető a széthúzódás.
5.Ne csak az előtted, a mögötted haladóra is figyelj. Ha valaki mögötted lemarad, te is csökkentsd a sebességedet, ezzel jelzed, hogy valami nincs rendben. Ha ezt mindenki betartja és erre mindenki figyel, akkor hamar eljut az infó a túravezetőhöz.
6.Soha ne vállald túl magad, ha nem tudod tartani a tempót, inkább maradj le, azzal be tudod lassítani az egész csapatot. A következő megállón után viszont helyezkedj előre.
7.Ne állj ki a nyeregből, mert balesetveszélyes.
8.Ha akadályt (követ, úthibát, kavicsot, stb.) látsz az úton, kézzel vagy lábbal az akadály felé mutatva jelezd a mögötted haladónak.
9.Az alakzatban előzni szigorúan tilos! Ha pozíciót szeretnél válltani, várd meg a következő pihenőhelyet.
10.Csoportos motorozásnál senki ne vagánykodjon, mert ott nem csak magát veszélyezteti, hanem a körülötte lévőket is. Senki nem azért megy el túrázni, hogy egy bizonyítási kényszertől szenvedő kollégája miatt balesetet szenvedjen!
11.Előzés: intenzíven gyorsítva hajtsuk végre. Vegyük figyelembe, hogy a többiek ott jönnek utánunk, ezért ne lassítsunk be hirtelen az előzés után, hagyjunk helyet a mögöttünk érkezőnek. Igyekezzünk gyorsan felvenni az előzés előtti pozíciónkat.
12.Ha bármi észrevételed gondod van a túrával vagy résztvevőkkel kapcsolatban, jelezd ezt a túravezetőnek a következő pihenőhelyen.
13.A pihenő helyeken a túravezető utasításainak megfelelően, figyelmesen parkoljuk le a motorunkat. Az oldaltámasz helyzetét inkább kétszer ellenőrizd, mint összetörj egy rakás motort. Ha van, használd a középsztendert.
14.A tankolás gyakoriságát a legkisebb tankú motorhoz kell mindenkinek igazítani. Ha a többiek tankolnak, Te is állj be a sorba, ne kelljen 50 km után csak miattad a napon sülni a többieknek.
15.A túravezető „utasításait” mindig tartsuk be. Nem „kiskirálykodni” akar, hanem próbál mindenkit épségben eljuttatni a célpontara, majd pedig haza.
16.Mindig alkalmazkodj a csapathoz.

5. Túravezető

Egy túrát megszervezni és levezetni nem ugyanaz a feladat, de a legtöbb esetben ezt ugyanaz a személy csinálja. Az ő szava a mérvadó egy túra alatt, őt követjük a starttóla célig. Neki is vannak feladatai:

1.A túra megszervezése. Minden, az úttal kapcsolatos információ birtokában van, ilyenek a pontos útvonal, a pihenőhelyek, étkezési infók, több napos túra esetén szállásinfók. Ha teheti le is járhatja az utat, így nem érheti meglepetés. Persze ezt nem mindig lehet végrehajtani, de a pontos szervezés nagyon sok kellemetlenségtől mentheti meg a csapatot.
2.Eligazítás előtt tájékozódik a csapat tudásszintjéről, a motorok teljesítményéről, tankolási periódusairól.
3.Eligazítás: a résztvevőket tájékoztatja néhány a túrával kapcsolatos dologról: a csoportos motorozás szabályairól, a menet felépítéséről, a záró motoros bemutatásáról, a következő pihenőpontról, telefonszámának közléséről, a várható menetsebességről, útviszonyokról. Ettől persze lehet több infóval is szolgálni, ha a helyzet megkívánja.
4.Menet közben figyeli a csapatot, és a pihenőkben át is szervezheti a motorosok sorrendjét a látottak alapján.
5.Ügyel arra, hogy együtt tartsa a csapatot, a megfelelő sebesség megválasztásával.
6.A pihenőhelyeken meghatározza a parkolási rendet, olyan helyen nem áll meg, ahol nem biztosított az összes motor biztonságos tárolása.

6. Záró motoros

Ő halad a menet végén, mögötte nem lehet egy motoros sem. Gyakorlott motorost szoktak ide felkérni, és nem hátrány, ha nagy teljesítményű motorral rendelkezik. Persze ez nem feltétel, inkább a megfelelő tudásszint a mérvadó.

1.Segít a túravezetőnek a túra elejétől a végéig.
2.Ismeri az útvonalat, ha lehet térképen be van rajzolva vagy a GPS-be be van táplálva.
3.Baj esetén értesíti a túravezetőt. Ha van akkor rádió, vagy telefon kapcsolattal, ha nincs akkor előremotorozással.
4.A pihenőhelyeken megbeszéli a túravezetővel a csapat esetleges hibáit, sebességét (gyors, vagy lassú) és javaslatokat tesz a csapat sorrendjének átszervezésére, ha szükséges.

Ez a leírás azért készítettük, mert bár az internet tele van ehhez hasonló irományokkal, mégis szükségesnek éreztük, hogy összeszedjük gondolatainkat és megfelelő, világos és érthető szabályrendszert alkossunk. Remélem mindenki elolvassa, értelmezi és be is tartja a jövőben a rá vonatkozó pontokat.

Ha úgy érzed, hogy ezeket a szabályokat, nem tudod, nem akarod betartani, kérlek, ne jelentkezz a túrára!

Az 1000kanyar túráin, a túravezetők, az eligazítás előtt, illetve közben élhetnek az alkoholszondázás lehetőségével a résztvevőkkel ill. saját magukkal szemben.